Dag 5: Van Bublava naar Konstantinovy Lazne

17 mei 2022 - Konstantinovy Lázne, Tsjechië

Mijn eerste kennismaking met -toen nog- Tsjechoslowakije was tijdens een studiereis van de Groningse geografie studentenvereniging Ibn Battuta in 1984. Het was een indrukwekkende reis met als een van de bijzonderheden een bezoek aan Karlovy Vary. Misschien wel het meest mondaine kuuroord in het Habsburgse rijk rond 1900. En toen -in 1984- een populaire bestemming voor de happy few achter het ijzeren gordijn.

Na 1984 zijn we er nog een paar keer terug geweest. De laatste keer viel het grote aantal russen op. Vandaag dusop de fiets opnieuw Karlovy Vary op het programma.

Het is grijs en klam weer als ik in Bublava op de fiets stap en af en toe regent het wat.

IMG_5820IMG_5822

Het weggetje gaat door een groot donker bos en stijgt tot 900 meter. Daarboven blijkt een prachtige hoogvlakte te liggen.

IMG_5823

Veen, gras, bomen en wat verspreide oude huisjes. Erg mooi en vergelijkbaar met het gebied van Jizerka waar we vanuit Rokytnice vaak kwamen. De weg slingert door de velden en geleidelijk dalen we weer tot het stadje Nejdek.

IMG_5825

Levendig, gezellig, wat vervallen en veel mensen op straat. Bij een bakker koop ik een heerlijke kwark-broodje en een kop koffie. Daarna deels over een grote weg en deels langs een beekje naar Karlovy Vary. De kant waar ik de stad binnenrijdt is niet de mooiste kant; veel verkeer, garagebedrijven en industrie. Maar met wat doorrijden kom ik in het kuurcentrum. Nog steeds erg mooi en indrukwekkend. Veel buitenlandse bezoekers uit de diverse buurlanden. Russen heb ik niet meer gezien….

IMG_5830IMG_5832IMG_5834

Een van de aangename dingen in Tsjechië is dat je voor weinig heel lekker kunt eten. Ook nu een heerlijke warme maaltijd, kop soep vooraf en een glas bier erbij voor alles bij elkaar € 8,-. Je snapt niet hoe dat kan midden in een van de meest luxueuze plaatsen van Tsjechië.

Na de lunch stap ik weer op de fiets met als bestemming een camping in Konstantinovy Lazne. Eerst een lange klim uit het dal omhoog. Het is inmiddels weer zonnig weer geworden, dus de zweetdruppels vallen gestaag…. Eenmaal boven vele kilometers door glooiende velden. Wel mooi, met af en toe fraaie uitzichten, maar verder niet heel spannend. In Tepla rijd ik langs een groot en indrukwekkend klooster. Geleidelijk aan wordt dit door een Duitse stichting weer in oude glorie hersteld. Erg mooi!

IMG_5838

Vlak voor Konstantinovy Lazne blijken er ineens fietspaden te zijn. En ook nog eens erg mooie, brede met goed asfalt. De laatste kilometers rijd ik dus heel comfortabel. Op de camping blijkt nog een ander tentje te staan. Ik zet die van mij erbij.

1. Joop:
    18 mei 2022
    Erg leuk Otto om je volgen !!!
  2. Ronald:
    18 mei 2022
    Leuk om te lezen Otto. En genoeg te zien onderweg zo lijkt het.