Dag 4: Van Gera naar Bublava

16 mei 2022 - Bublava, Tsjechië

Vandaag startte met een bezoek aan een fietsenwinkel. Gelukkig was er een al om 9 uur open, en om 5 over negen stond ik met een mooie, stevige nieuwe achterband weer buiten.

IMG_5794

Terug naar het appartement om de band te monteren, daarna weer ‘op stap’. Het fietste wel weer een stuk prettiger en stabieler dan met de oude band. Ook fijn dat ik weer wat minder voorzichtig hoef te zijn op kinderkopjes en asfalt met gaten.

In de ochtend was het weer prachtig weer. Ik had echter wel lange mouwen aangetrokken, want gisteren waren mijn armen behoorlijk verbrand. Dankzij de zon en de mooie parken met fietspaden liet Gera vanochtend een goede indruk achter. Eenmaal de stad uit eerst een stuk over een grote weg met een behoorlijke klim en tegen de wind in. Niet heel fijn fietsen! Daarna gelukkig weer de kleinere weggetjes door dorpjes met namen die je gelijk weer vergeet. Van Untergeissendorf naar Obergeissendorf….wel een erg mooi weggetje langs een beek, geleidelijk omhoog. In Obergeissendorf een broodje, daarna weer verder.

IMG_5798

Geleidelijk aan betrekt de lucht en vallen er ook wat druppels. Gelukkig blijft het bij een paar druppels en kan ik goed doorfietsen. Dan door een mooi stuk bos, een van de uitlopers van het Thüringer woud. Mooi en even geen wind. De sparren staan er hier nog mooi bij, anders dan in de Harz waar alle bijna alle sparren zijn overleden door droogte, warmte en de Letterzetter. Dan weer over de velden, voortdurend omhoog of naar beneden. Best zwaar met alle bepakking. Dan kom ik in Rodewisch (nooit eerder van gehoord) wat een levendige stad blijkt te zijn. Tijd voor nog een kop Kaffee mit Kuchen en dan weer verder. Nu begint het klimmen echt, want voor mijn bestemming -Bublava in Tsjechië- moet ik over de kam van het Erzgebergte. Gelukkig is het een mooie geleidelijke klim, eigenlijk makkelijker dan voortdurend heuvelop – heuvelaf.

IMG_5799

Ik schuil nog even voor een bui, maar kom dan toch aan op de Mühlleiten pas.

IMG_5802

Prachtige omgeving hier en helemaal een wintersportgebied met overal bordjes die verwijzen naar langlaufloipes en skipistes.
Tot slot nog een stuk weer afdalen en dan via een klein weggetje langs de grens en vervolgens de grens over.

IMG_5806

Heel grappig hoe het in Tsjechië gelijk toch weer heel anders is dan in Duitsland. Lekker rommelig en schilderachtig ten opzichte van het geordende Duitsland. Ik heb een mooi pension, krijg wat te eten en maak nog een avondwandeling door het dorp. Erg mooi!

IMG_5807IMG_5810IMG_5811IMG_5812IMG_5815IMG_5816

1. Joost:
    17 mei 2022
    Wat een leuk idee, deze tocht. Mooi om zulke herkenbare plaatjes van CZ te zien. Veel fietsplezier naar Ljubljana