Dag 30: Naar Ljubljana / Skofja Loka | Einde van deze blog

11 juni 2022 - Skofja Loka, Slovenië

Zaterdag 11 juni

Eigenlijk hadden we gisteren onze laatste fietsdag gepland. Maar we hebben nog een dag over. Gerry geeft de voorkeur aan een bezoekje aan Ljubljana, wat mij de gelegenheid geeft nog een mooie route te fietsen vanuit Dolinje Toplice. Nu zonder bagage -die in de auto meekan- dus met wat meer klimmogelijkheden.

IMG_1254

Ik rijd een mooie route van zo’n 80 kilometer. Onderweg weer mooie plekjes en prachtige uitzichten.

IMG_6397IMG_6398IMG_6399IMG_6400

Slovenië is mooi op deze zonnige dag. Op sommige plekken doet het wat denken aan Oostenrijk, maar alles is net wat minder opgepoetst en het landschap wat ongerepter. Ook mooie rustige wegen, waar op deze zaterdagochtend ook veel andere racefietsers en mountaibikers hun rondjes rijden. Aan het eind van de route een mooie afdaling van 700 naar 300 meter met een schitterend uitzicht op het dal, Ljubljana in de verte en daarachter de alpen.

IMG_6405IMG_6406IMG_6408

In het dorpje Ig hebben we afgesproken en 10 minuten na elkaar komen we daar aan. Gerry zag in Ljubljana al de voortekenen van de Velocity; woensdag is er een grote ‘fietsparade’.

IMG_1263

Kop koffie en dan met de auto naar Skofja Loka, dat zo’n 25 km ten Noordwesten van Ljubljana ligt aan de rivier de Sora. Een drukke route erheen, maar als we aankomen rijden, zien we een prachtig oud stadje schilderachtig tegen de berg geplakt met bovenop een mooi kasteel.

IMG_6410

We checken in op ons overnachtingsadres, waar ik alle tassen, kleren en spullen herpak. Geen fietsvakantie bagage meer, maar alles wat je nodig hebt voor een congres van een aantal dagen. Als dat gebeurd is, lopen we een rondje door het stadje. Erg sfeervol!

IMG_6411IMG_6412IMG_6413

Bovenop bij het kasteel is een mooi terras met relaxte muziek. We drinken een biertje/wijntje en genieten van het mooie uitzicht.

IMG_1269

Dan is het alweer tijd om wat te eten. We vinden een fijn restaurant waar we een prima maal krijgen.

-----------------------

Dit is dan de laatste blog die ik schrijf deze vakantie. Gerry vertrekt morgen met de auto -en daarin de fietsen- naar Nederland waar ze maandag hoopt aan te komen. Ik ga naar Ljubljana waar ik me ga voorbereiden op de Velocity en alle activiteiten die daar gaan plaatsvinden. Ik ga dan vrijdag/zaterdag met de trein terug en denk dus over een week weer in Deventer te zijn.

Terugkijkend op de afgelopen weken hebben we een prachtige reis gehad. Heel veel gezien en indrukken opgedaan en toch ook heel ontspannen. Onderweg altijd gastvrije en behulpzame mensen, wat het reizen heel prettig maakte. En wat is het lekker om vrijwel iedere dag een stuk te fietsen met meestal mooi weer door prachtige landen!

1. René:
    12 juni 2022
    Heel leuk reisverhaal. Met plezier elke avond gelezen!
  2. Jan P.:
    13 juni 2022
    Sluit mij helemaal aan bij reactie René. Jou en jullie trip met belangstelling gevolgd.
  3. Joke van Kampen:
    13 juni 2022
    Mooi om jullie zo te volgen. Je krijgt meteen zin om zelf aan een fietsvakantie te beginnen.