Dag 28: Zagreb

9 juni 2022 - Zagreb, Kroatië

Donderdag 9 juni

Vandaag een dagje Zagreb. Er is slecht weer voorspeld, maar dat valt het grootste gedeelte van de dag heel erg mee. ’s Ochtends af en toe wat regen, maar het grootste gedeelte van de dag is het droog. We starten met een bezoek aan de botanische tuin tegenover onze studio. Erg mooi, deze groene oase in de drukke stad. Bij de uitleg in de 19e eeuw gepland, samen met nog een paar mooie parken die gezamenlijk in een hoefijzervorm in dit stadsdeel liggen. Nog steeds waardevol voor de stad en een mooi voorbeeld hoe goede planologie meer dan 100 jaar vooruit het verschil kan maken.

IMG_6332IMG_6347

Vanaf de botanische tuin lopen we verder naar het Nikola Tesla museum. Tesla werd geboren in Smiljan in wat nu Kroatië is en na op diverse plekken te hebben gestudeerd en gewerkt in de Donaumonarchie, uiteindelijk in de VS terecht gekomen. Hij heeft veel uitvindingen gedaan die geholpen hebben toepassingen van elektriciteit te verbeteren. Met name het principe van de wisselstroom heeft hij uitgewerkt, waar we tot op de dag van vandaag iedere dag profijt van hebben. Hier in Zagreb staat een standbeeld van hem en het museum is naar hem vernoemd. Het museum heeft een kleine expositie gewijd aan Tesla zelf en heeft verder een enorme collectie van alles wat met techniek te maken heeft. Van beitels tot aan raketten. Erg mooi, maar ook wel erg veel informatie….

IMG_6372IMG_6335

Na dit mooie museum lopen we de oude stad weer in en komen bij het museum van de stad Zagreb. Erg interessant met alle fases van de geschiedenis en ontwikkeling van de stad, maar ook diverse inhoudelijke thema’s in meer dan 25 deelexposities behandeld. Mooi hoe men dat allemaal heeft samengebracht, met prachtig materiaal waaronder veel kaarten en maquettes. Maar ook hier weer te veel om allemaal goed te kunnen bekijken. We beperken ons dus wat tot de voor ons interessantste thema’s.

IMG_6346IMG_6350IMG_6353

Hierna zitten onze hoofden zo vol, dat we wat moeten bijkomen en ook onze magen weer wat moeten vullen. We vinden een fijne plek hiervoor en daarna lopen we terug naar onze studio. Gerry heeft vanmiddag een overleg voor Saxion. Ik gebruik de tijd om wat te schrijven en nog even het station te bekijken. In 1982 ben ik daar ook geweest op de fiets, op doorreis vanuit Hongarije naar Ljubljana. Destijds een heel andere wereld!

Eind van de middag doen we een drankje op een van de vele terrassen en plannen de laatste dagen van onze vakantie. Morgen op de fiets naar Novo Mesto, via zo te zien nog een mooie route en dan met de auto via een omweggetje weer terug naar Ljubljana is het idee.

Begin van de avond vinden we een mooi Kroatisch restaurant in het geboortehuis van de schrijver August Senoa. Mooie plek en heerlijk eten! Hierna lopen we nog een rondje door de stad. Veel leven op straat en erg gezellig!

IMG_6370IMG_6371