Dag 6: Van Konstantinovy Lazne naar Ceske Budejovice

18 mei 2022 - Ceské Budejovice, Tsjechië

Vandaag een wat kortere fietsrit dan de andere dagen plus een stuk met de trein. Bij het plannen van de route van Hannover naar Ljubljana had ik het idee dat het net wat te krap was om alles te fietsen in 10 dagen. Dat bleek ook inderdaad zo te zijn. Vandaag was een mooie gelegenheid een stukje ‘over te slaan’ met de trein van Pilsen (Plzen) naar Ceske Budejovice. Ik ben ook ongeveer halverwege de trip, dus een halve rustdag is ook wel fijn. Plus een goede gelegenheid om even alle kleren ‘echt’ te wassen.

Na het ontbijt bij de tent, vertrok ik bij stralend weer uit Konstantinovy Lazne.

IMG_5843IMG_5844

De etappe van vandaag was niet alleen korter, maar ook makkelijker, want een groot stuk daalde af of was vlak. Dat maakt het fietsen wel een stuk relaxter. In combinatie met het mooie landschap een mooie tocht met zelfs tot vlakbij Pilsen rustige weggetjes langs een mooie beek. Helaas had Strava vandaag geen zin om de route op te nemen, daarom maar even hierbij de Naviki kaart.

Schermafbeelding 2022-05-18 om 19.22.46

Pilsen is een wat grotere stad, maar het station was op de fiets wel goed bereikbaar. Opvallend dat er nog geen enkele fietsinfrastructuur hier ligt, terwijl (recreatief) fietsen wel populair is in Tsjechië. Het enige wat voor fietsers is geregeld is dat je de busbanen mag gebruiken en op veel 1-richtingswegen tegen het verkeer in mag rijden. Ook in Ceske Budejovice waar ik later op de dag rondreed dezelfde ervaring. Er valt dus nog wel wat te doen hier!

Op het station een kaartje gekocht voor mezelf en de fiets en vervolgens de trein in, die al klaar stond langs het perron. In de trein een mooie plek om de fiets neer te zetten. at is goed geregeld hier. Alleen het in- en uitstappen met de fiets door en smalle deur vanaf een laag perron kan nog wel wat beter :-)

IMG_5845

Twee uur lang rijden we door het mooie Tsjechische landschap, heuvels, velden, bossen en kleine dorpjes. Een paar keer stoppen we in een wat grotere plaats. Dan komen we aan in Ceske Budejovice. Vanaf het station even over drukke wegen, maar in het centrum is het een heel fijne en gezellige stad. Ik installeer met in een appartementje, de fiets staat goed opgeborgen in een garage een stukje verderop.

Fijne plek hier, en van alle gemakken voorzien. Verder een erg gezellige stad met veel kleine winkeltjes en terrassen. Bijzonder is dat de sfeer veel ‘zuidelijker’ aanvoelt dan in Pilsen. Pilsen is wat industriëler en duitsiger. Ceske Budejovice is wat vriendelijker met in allerlei pasteltinten geschilderde gevels. Erg mooi met ook een prachtig groot centraal plein.

IMG_5846

Ik loop de verschillende boekwinkels af en vind een mooie kaart van Oostenrijk. Bij het fietsen met alleen Naviki-navigatie mis ik wat het overzicht en de mogelijke route-varianten. Met een kaart erbij krijg je toch een beter idee waar je aan het fietsen bent. Ik plan de route voor de komende dagen en ga daarna weer de stad in.’s avonds lekker eten bij een Vietnamees restaurant en daarna nog een biertje op een terras. Morgen door naar Oostenrijk!

1. Ronald Oomen:
    19 mei 2022
    Hoi Otto, vandaag de tijd genomen om je blogs van de afgelopen dagen te lezen. Op Strava had ik al wel gezien waar je gefietst had en met een reisverslag wordt het nog mooier.
    Want voor mij is het al mooi om de foto's te zien, maar voor jou is het nog indrukwekkender, omdat jij ook de herinneringen aan de omgeving hebt waar je doorheen gefietst hebt.
    Dank voor het delen en geniet van de test van de reis!
  2. Fokko goosen:
    20 mei 2022
    Hoi Otto,
    Volgens mij ben je een carrière als reisblogger mis gelopen, of als reisjournalist.
    Je enthousiasme voor Tsjechië werkt aanstekelijk, als je niet anders wist zou je denken dat het een walhalla is. Echt leuk gedaan!
  3. Otto Cazemier:
    20 mei 2022
    ...en zonder ergens een Snekolend te hebben gevonden, toch als een walhalla beschreven? In werkelijkheid is het dus nog beter :-)