Dag 24: Naar Banja Luka

5 juni 2022 - Banja Luka, Bosnië en Herzegovina

Zondag 5 juni

Het is vandaag zondag en ons huisje staat naast een grote kerk dus ’s ochtends worden we al vroeg gewekt door de kerkklokken. Voor een zondagochtend zitten we dan ook al weer vroeg op de fiets, met vandaag een korte en vlakke etappe voor de boeg naar Banja Luka, een stad met zo’n 185.000 inwoners, na Sarajevo de 2e stad van Bosnië en de hoofdstad van Srpska Republika.

Het is weer prachtig weer en het weggetje waar we op fietsen slingert mooi langs de rivier tussen de huizen door. ‘Mooie zondagochtendrit zo!’ zegt Gerry, maar dat verandert al snel als de weg een pad wordt met kuilen en langs een grote smerige vuilnisbelt gaat. Brrrr….wat een stank! Gelukkig wordt het snel weer beter, maar het pad wisselt wel sterk. Dan weer mooi asfalt, dan een graspad en dan weer kuilen met stenen en modder. Op sommige plekken springen de kikkers verschrikt weg in de modder als ze ons aan zien komen! We hebben gelukkig geen haast dus we worstelen ons geduldig door de moeilijkere stukken en genieten ervan als het pad weer mooi is en ons door de prachtige omgeving leidt.

IMG_6212IMG_1142IMG_6214IMG_6213IMG_6215IMG_1143

In het stadje Celinac hebben we een koffie pauze op een mooi terras, bij de supermarkt halen we er een broodje bij. Gezellig hier met veel mensen op straat en op de terrassen. En de cruisers die heen weer rijden met auto of motor om indruk te maken. En dat al ’s ochtends! Bij het zoeken naar een wifi-netwerk komen we een open netwerk 'socialisten' tegen. Helaas accepteert het ons niet....

IMG_6216

Verder gaat het pad met weer de nodige afwisseling. Ergens halverwege is er een bruggetje verdwenen en moeten we door de beek met er voor en erna steile hellingen.

IMG_6217IMG_6218

Ook dat lukt allemaal en dan rijden we Banja Luka binnen. Eerst een stukje over een drukke vervelende hoofdweg, maar eenmaal meer in de binnenstad rijden we relaxt over fietspaden door de stad. De stad is grotendeels vlak, niet zo groot en er wordt hier dus meer gefietst.

We lunchen heerlijk op een terras bij een park en dan kunnen we inchecken bij het appartement dat gereserveerd hebben. Er staan hier veel moderne huizenblokken en ons appartement bevindt zich in een daarvan.

IMG_1147

De vriendelijke eigenaar laat ons naar binnen en helpt ons met de fietsen die bij zijn auto in de garage een paar straten verderop komen te staan.

Het is inmiddels weer erg warm, dus de rest van de middag blijven we binnen, lezen wat en plannen de volgende etappes van onze tocht. Eind van de middag gaan we weer de stad in om alle bezienswaardigheden te bekijken. Deze bevinden zich vrijwel allemaal aan de grote Vidovdanska straat die we dus een stuk aflopen. Mooi om te zien, maar de stad ontbreekt een echt centrum. Niet zo vreemd met al die oorlogen die hier hebben gewoed en ook nog een grote aardbeving in 1969. De meeste gebouwen zijn dus nieuw en ook de ‘oude’ gebouwen (de kathedraal en de moskee) zijn na 1994 opnieuw opgebouwd.

IMG_6236IMG_1153IMG_6233IMG_1154IMG_6245IMG_6237IMG_6238

We bezoeken het Museum van de Republika Srpska. We stelden ons hier niet veel van voor, maar het blijkt toch een mooi museum. Het meest interessant is natuurlijk hoe ze hier de geschiedenis van het gebied beschrijven. Daar is een hele zaal aan gewijd die loopt vanaf de vroege middeleeuwen tot aan het Koninkrijk Joegoslavië na WO1. Hoewel de nadruk wel wordt gelegd op het Servische karakter van Bosnië vind ik de toon nog wel meevallen. De tijdperken van de Ottomanen en Oostenrijkers worden redelijk neutraal beschreven. De zaal over WO2 is onder constructie. Het zou erg interessant zijn om een ‘voor’ en ‘na’ analyse te doen, maar ja, dat gaat niet lukken. Ook is er nog een grote expositie over het concentratiekamp van Jasenovac. Dit was een kamp in WO2 waar onder bestuur van de Kroatische Ustashi zo’n 100.000 Serven, Joden, Zigeuners en Bosniakken zijn vermoord. Verschrikkelijke beelden. De komende dagen willen we nog langs Jasenovac fietsen en zullen daar ongetwijfeld nog meer over dit kamp horen en zien.

Gelukkig niet alleen maar serieuze zaken in dit museum want er zijn ook een paar leuke gimmicks.

FullSizeRenderIMG_1160IMG_1167IMG_1165

Na alle educatie is het nu tijd voor een hapje eten. Gerry vond een interessant asiatisch restaurant (we zijn een beetje klaar met worstjes en pizza’s :-)), maar de blijkt helaas dicht op zondag. Gelukkig ligt ernaast een grote boot waar zo ook lekker eten serveren. Prima dus.

IMG_6243IMG_6242

Na het eten nog een rondje door de stad. Ook hier weer erg gezellig als het donker wordt met veel mensen die flaneren op straat of een drankje doen op een van de vele terrassen. Ook in onze wijk met de ‘zakelijke appartementengebouwen’ is het gezellig met volle terrassen en veel spelende kinderen op straat. Mooi om te zien hoe zo’n modern gebouwde stad met veel mensen bij elkaar blijkt te functioneren.