Dag 22: Travnik

3 juni 2022 - Travnik, Bosnië en Herzegovina

Vrijdag 3 juni

Vandaag een dag niet fietsen, maar de bezienswaardigheden van Travnik bekijken. Travnik was in de Ottomaanse tijd 150 jaar de hoofdstad van Bosnië en heeft dus een rijke geschiedenis. Ook ligt het erg mooi tussen de bergen en is een mooie plek om een dag door te brengen.

IMG_1107IMG_6185

We bezoeken eerst het Travnik museum, maar dat blijkt niet heel erg bijzonder. Wel aandacht voor de Ottomaanse periode, maar alles wat daarna gebeurde krijgt geen aandacht.

IMG_1104IMG_1103

Wat wel interessant is, is een overzicht hoe in Bosnië gedurende verschillende periodes na WO2 de vervolging van de Joden wordt herdacht. Vrijwel ieder decennium geeft -afhankelijk van de binnenlandse politieke situatie- een ander perspectief hierop. Een mooi voorbeeld hoe geschiedschrijving van invloed is op het perspectief op de huidige samenleving en omgekeerd. Niets is objectief.

Na het museum lopen we naar de ‘Stari Grad’, de oude burcht die boven op een heuvel ligt. Mooi en ook goed onderhouden. We kunnen alleen niet overal alles goed bekijken, want er is vindt een ceremonie plaats. Overal staan figuranten gekleed in oud-Bosnische kleding om iets op te voeren. Leuk om te zien. Een soort Dickens-festijn, maar dan gerelateerd aan de Bosnische geschiedenis.

IMG_6183IMG_6182IMG_1111IMG_1117

Tot slot bekijken we nog het geboortehuis (zou het moeten zijn…) van de schrijver en nobelprijswinnaar Ivo Andric (geboren 1892). De woning is prachtig gerestaureerd en de expositie is interessant en geeft veel informatie. Andric heeft veel verhalen geschreven die zich afspelen in Travnik in de 19e eeuw. Hijzelf woonde op verschillende plekken in de Donaumonarchie en Joegoslavië en is uiteindelijk in 1975 in Belgrado overleden. De nobelprijs ontving hij in 1961. Binnenkort maar eens wat van hem lezen!

IMG_6186IMG_1119IMG_1120

Tijd voor koffie en een fijn terras aan de rivier en het bijhouden van alle mails en appjes.  ’s Middags aan het lezen. Eindelijk het prachtige boek ‘Het achtste leven (voor Brilka)’ van Nino Haratischwili uitgelezen. Erg mooi!

’s Avonds nog een rondje door de stad, hapje eten een terrasje aan een van beken hier.

IMG_1122

Fijne relaxte dag zo!

1. Matthijs Tijl:
    5 juni 2022
    Nou Otto, met dat boek mag je wel je best doen om dat in de rest van de vakantie uit te krijgen!