Dag 19: van Sanski Most naar Kljuc

31 mei 2022 - Ključ, Bosnië en Herzegovina

Dinsdag 31 mei 2022

Vandaag een wat andere dag dan anders. Vlak voor vertrek voor deze fietsreis kreeg ik bericht dat we van de gemeente Osterode (in de Harz) een mooie opdracht hebben gekregen voor een duurzamer en socialer verkeersysteem in deze gemeente. Om ondanks de vakantie toch een start te maken met dit project organiseerde mijn collega voor vanochtend een online meeting. Ook Gerry heeft een paar afspraken voor vanochtend gepland, dus we doen alsof we thuis en aan het werk zijn.

Schermafbeelding 2022-05-31 om 11.07.53

Natuurlijk voelt het niet helemaal als thuis, want na een nacht met veel regen komt er nu een warme bries vanaf het balkon naar binnen gewaaid en de zon verwelkomt ons bij het ontbijt.

We hebben goede overleggen en nemen daarna nog een lekkere lunch met verse broodjes. Hierna stappen we weer op de fiets om naar Kljuc te rijden. Geen zware etappe; zo’n 40 km langs de rivier de Sana en dus vrijwel vlak. We rijden een mooie weg, eerst links van de rivier, daarna aan de rechterkant, grotendeels over gravel (of Makadam zoals ze dat hier noemen).

IMG_1049

IMG_1050IMG_6098

Af en toe is het rivierdal wijd en zijn er velden met riet, dan is het smal met grote rotswanden aan weerszijden van rivier en weg. Helaas onderweg geen dorpjes of andere interessante plekken om even aan te leggen, dus na zo’n 2 uur fietsen zijn we alweer in Kljuc. Wel fijn dat we op tijd zijn, want er komen steeds meer donkere wolken en de druppels die vallen worden steeds groter en meer. We checken in in het relatief luxe hotel ‘Kljuc’, terwijl het buiten begint te plenzen. Mooie kamer waar we weer even bijkomen. Als het buiten weer droog is maken we een wandelingetje door de ‘stad’. Er is echter niet veel te doen, een van de terrassen in de straat voor ons hotel is ‘the place to be’. Vlakbij de mooie kerk

IMG_6102

en met op de parkeerplaats een zeer fancy gepimpte Zastava (Fiat 600).

IMG_6101IMG_6100

We installeren ons daar, doen een drankje, lezen wat en besluiten er ook te eten. Dit blijkt een prima keuze want het eten is er prima. Een van de vele zwerfhonden houdt ons gezelschap. Goed dat we niet met de auto hier zijn, anders zouden we hem vast meegenomen hebben :-)

IMG_6103

Naast ons zit een stel vrouwen ook langere tijd aan een tafeltje wat te drinken en te kletsen. Wij vragen ons af wat voor stel dit zou zijn…om acht uur blijkt dat ze de uitbaatsters zijn van een kledingwinkel naast het terras. Vanaf het terras konden ze mooi zien of er klanten kwamen (nee dus….) en het wachten aangenaam doorbrengen. Leuk om te zien, maar de omzet van hun winkel zal waarschijnlijk tegenvallen. Om acht uur sluiten ze de winkel en gaan ze naar huis.

We plannen de route voor morgen. We kiezen daarbij voor de avontuurlijke route door de bergen; 85 km en zo’n 1500 hoogtemeters. Hopelijk zijn de paden begaanbaar! Vanuit het raam nog een mooie blik op wolken zon en bergen. Fijn hier!

IMG_1053