Dag 17 naar het Nationaal Park Una

29 mei 2022 - Bihac, Bosnië en Herzegovina

Zondag 29 mei

Vandaag opnieuw een koele dag en af en toe wat regen. Met onze huurauto rijden we naar het Nationaal Park ‘Una’. Dit park ligt ten zuiden van Bihac, meer aan de bovenloop van de rivier de Una en is vooral bekend vanwege zijn mooie watervallen. Onderweg maken we een korte stop in het plaatsje Ripac waar de rivier ook heel schilderachtig door het dorp stroomt.

IMG_6058

Dan verder naar het park. De weg gaat eerst behoorlijk omhoog en daarna dalen we weer af naar het rivierdal. De weg wordt geleidelijk aan steeds kleiner en uiteindelijk wordt het een gravelpad, dat eindigt bij een prachtige waterval. We genieten van het prachtige uitzicht hier en worden nog eens extra vermaakt door een raft-instructeur die met boot en zichzelf van de waterval afduikt. Indrukwekkend!

IMG_6060IMG_6062IMG_1018IMG_6066

Dan eten we nog een lekkere forel -de specialiteit hier zo bij de rivier- en rijden dan verder naar het dorpje Kulen Vakuf. Mooi gelegen tussen twee bergen met op iedere top een oude vesting. De moskee in Kulen Vakuf heeft zijn eigen verhaal. Oorspronkelijk gebouwd in 1523 toen het gebied onder Ottomaans gezag kwam te vallen, werd hij in de 20e eeuw drie keer verwoest; in 1903 door brand, in 1941 gedurende WO2 en in 1992 in de Joegoslavische oorlog. Hij is echter telkens weer opgebouwd en bepaalt ook nu het stadsbeeld.

IMG_1025IMG_6069

Wat ons opvalt is dat het hele gebied hier als toeristische regio is ontwikkeld, maar dat het toch wel een erg armoedige indruk maakt met veel slecht onderhouden en vervallen gebouwen. Er zijn op deze regenachtige zondag ook maar weinig bezoekers. Misschien dat er in het zomerseizoen meer gasten zijn?

We rijden terug naar Bihac en zien op de termometer van de auto dat het maar 9 graden is….onvoorstelbaar dat het vrijdag nog 30 graden was en dat dit ook weer voor de komende week wordt voorspeld!

IMG_1031

In Bihac leveren we de huurauto weer in. Het bedrijf wordt gerund door een moeder en twee dochters. Gisteren hielp een van de dochters ons die perfect engels sprak en nu worden we geholpen door de moeder. De jongere dochter komt erbij om te vertalen. Alles verloopt zo prima!

IMG_6070

We lopen terug naar ons appartement waar we de rest van de middag wat lezen en daarna een lekkere maaltijd klaarmaken. De pan waarin we koken stamt nog uit betere tijden!

IMG_6072

Na het eten nog even een laatste rondje door de stad en kop koffie in een van de café’s. Het is nog steeds koud en miezerig. Hopelijk morgen weer beter weer als we weer willen gaan fietsen.