Dag 16 Bihac, Ostrozac en Bosanska Krupa

28 mei 2022 - Bihac, Bosnië en Herzegovina

Zaterdag 28 mei 2022

Als we ’s ochtends wakker worden blijkt het weer inderdaad omgeslagen. Geen zon en warmte, maar koel en bewolkt met af en toe een spat regen. Na het ontbijt lopen we de stad in om ons aan te passen aan de nieuwe omstandigheden; we kopen paraplu’s en sokken! We willen graag wat van de omgeving gaan bekijken en lopen daarom eerst naar het busstation om te kijken waar we met de bus naartoe zouden kunnen. Dit blijkt niet mee te vallen. Het busstation is modern en groot, maar de bussen ontbreken helaas….

IMG_6027

Bij navraag blijkt er ’s avonds om 7 uur een bus te gaan naar de watervallen in de buurt. Dat is niet handig, dus gaan we door naar optie 2: het vinden van een huurauto. Bij het eerste adres dat we op ons lijstje hebben staan, blijkt er niets meer beschikbaar. Men raad ons een ander bedrijf aan, aan de andere kant van de stad. We lopen erheen terwijl we onderweg alle bedrijvigheid om ons heen bewonderen. Bij het auto-verhuurbedrijf, dat er rommelig uitziet rondom een onafgebouwd huis, worden we goed geholpen. Voor 50 Mark krijgen we een dag een grote Renault Megane mee. De auto wordt nog snel even voor ons gewassen en dan kunnen we op stap.

IMG_6028

We gaan een tochtje maken naar Bosanska Krupa langs de Una rivier. Maar onderweg bekijken we eerst nog even het verlaten treinstation. Bosnië heeft een bijzondere treinengeschiedenis, met de aanschaf in 2005 van 9 hoge snelheidstreinen van Talgo voor zo’n 90 miljoen euro. Deze treinen werden geleverd in 2010, maar hebben jarenlang stil gestaan. Toen wij een paar jaar geleden in Sarajevo en Mostar waren reden een van deze treinen tussen deze beide plaatsen heen en weer. Er zou nu ook een trein heen en weer rijden tussen Sarajevo en Bihac. Op het station staat een dienstregeling waarbij deze trein om 02.00 (dus midden in de nacht) vanuit Bihac zou vertrekken. Maar verder ziet alles er op het station zo verlaten uit en zijn de rails dermate verroest dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat de trein daadwerkelijk rijdt. En om dit ’s nachts om 2 uur te gaan checken gaat mij -ondanks mijn spoor-liefhebberij- toch wel wat te ver…. Wat de andere Talgo treinen momenteel doen is op internet niet te vinden…..

16D36F0B-0827-4C37-A7B3-71E40E184485

We rijden verder langs de prachtige Una rivier. Bij een mooie brede waterval stoppen we even; wat een prachtig gezicht! Daarna verder door het slingerende dal dat steeds nauwer wordt.

IMG_6033

Hierna maken we een afsteker naar de burgt van Ostrozac. Mooi op een berg gelegen met een middeleeuws stuk, een stuk dat in de Ottomaanse tijd is gebouwd en een gedeelte dat gebouwd is in de Habsburgse periode (die hier van 1878 tot 1918 duurde). Dat laatste stuk maakt het meeste indruk. Het is namelijk in essentie een prachtig landhuis, dat nu volkomen vervallen is terwijl je er wel gewoon doorheen kunt lopen. In 1902 is het gebouwd door graaf Lothar van Berks, een telg uit de Habsburgse familie, die destijds de burgemeester van Bihac was. Hij woonde hier met zijn gezin tot 1938. Na WO2 was er een beeldhouwers kolonie. Maar wat er na die tijd met het gebouw gebeurde is niet duidelijk. Her en der lijken kogelgaten zichtbaar, dus mogelijk dat het tijdens de oorlog in de jaren ’90 ook is beschadigd en daarna nooit meer is opgeknapt.

IMG_6034F8F5331A-39BD-4FDB-9678-2A3019D65F25IMG_6035IMG_6039IMG_6041

We nemen een lekkere late lunch in klein (en leeg) restaurantje en vervolgen onze weg. Na zo’n 100 bochten komen we aan in Bosanska Krupa. Ook weer prachtig gelegen aan de rivier met een aantal huisjes met watermolens die boven het water zijn gebouwd. We maken een mooie wandeling door de stad en de oude burcht. Mooi allemaal, maar we zijn we de enige bezoekers zo te zien vandaag. Misschien ligt het aan het wat koude weer? Aan de ene kant fijn dat het hier niet wordt overlopen door toeristen, maar je gunt de mensen hier wat mee aandacht voor al het moois dat er te zien is.

IMG_604441F1895F-C1D1-47D5-8CFD-58D9AE20878AF4B30D16-9E17-49DE-8B2F-40AEB92F4AACIMG_6047IMG_6048

Terug weer naar Bihac. Als we de stad inlopen om boodschappen te doen komen we in een grote groep chique aangeklede groep jongeren terecht. ‘Maturanti 2021/22’ waarschijnlijk ook weer een soort schoolafsluiting.

IMG_6054

Terug in het appartement bekijken we al onze opties voor fietsroutes en bezienswaardigheden de komende dagen. Morgen echter eerst nog een dag met de auto op stap.