Dag 12 en 13: Van Ljubljana via Novo Mesto naar Karlovac

25 mei 2022 - Karlovac, Kroatië

24 mei

Voordat we kunnen vertrekken uit Ljubljana hebben we nog een paar dingen te doen; de schone was moet opgehaald van de wasserij, maar belangrijker nog: we moeten een plek vinden waar onze auto een paar weken veilig kan staan. Bij ons appartement is helaas geen optie, want daar is maar één plek die ook door andere gasten gebruikt moet worden. Van de verhuurder krijgen we de tip om In Zale, aan de rand van de stad, een gratis parkeerterrein te gebruiken of anders bij een groot winkelcentrum. We rijden dus naar Zale om te kijken of we daar de auto goed kwijt kunnen. Dat blijkt nog niet zo makkelijk, want alle parkeerterreinen zijn betaald (met betalen per uur) en onbewaakt. We rijden langs restaurant ‘Onder de Kastanje’ die over een eigen parkeerterrein beschikt. Helaas blijkt men daar deze parkeerplaatsen nodig te hebben voor de eigen gasten. Maar we krijgen de tip om de auto een stukje verder te zetten. Dat terrein is van de buurman, maar wordt beheerd door de parkeerpolitie die echter zelden langskomt. En als er al een controle zou zijn, dan is de boete € 20,-. We laten ons overtuigen en zetten de auto op het terrein neer, maar vertrekken wel wat met gemengde gevoelens…

Maar dan is het tijd om op de fiets te stappen voor de eerste etappe van de Tour de Balkan.

3b22c758-52de-440b-b4a9-4218e21baafb

Novo Mesto staat als bestemming op het programma. De stad is met name bekend door de grote fabriek van Renault. Al in de jaren '70 werden hier de Renault 4 en 5 gebouwd en nu de Twingo en Clio. Er naartoe belooft een mooie route te worden, slingerend door de heuvels. Het is weer prachtig weer, wel wat warm, maar gelukkig niet heel zonnig. We fietsen de stad uit om in het eerste stadje ‘Ig’ te lunchen. We halen broodjes bij een prima bakker, maar komen er achter dat Naviki ons wel op een wat vreemde omweg heeft getrakteerd….. Wel een mooi stuk trouwens door een soort wetlands met rietvelden. Maar waar helaas wel hard wordt gereden over de kaarsrechte weg. Vervolgens komen via Skofljica en Grosuplje op een mooi weggetje dat slingert door de heuvels. Wat een prachtig en idyllisch landschap hier! Anders dan elders in Europa geen grootschalige landbouw, maar kleine percelen, veel bosjes en veel huizen met een klein stukje grond dat als tuin mooi wordt onderhouden.

IMG_5959IMG_5960

We genieten volop. We rijden nog over een klein pasje, maar het aantal hoogtemeters blijft vandaag beperkt. Heerlijk relaxed fietsen dus! We passeren het grote kasteel van Zuzemberk en rijden dan verder langs de rivier de Krka naar Novo Mesto. Hier hebben we een kamer boven een gezellig restaurant, dus na het installeren en douchen kunnen we gelijk genieten van de heerlijke Sloveense gerechten.

De parkeerplek van de auto speelt ons echter nog wel door het hoofd. Was het wel een goed idee om deze onbeheerd achter te laten? Na wat navragen besluiten we om de auto morgenochten op te halen en hier in Novo Mesto in een p-garage te zetten. Dat geeft toch wel een beter gevoel.

’s Avonds lopen we nog even het stadje in. Niet heel bruisend, maar wel een gezellig pleintje waar we wat drinken. Over een mooi wandelpad langs de rivier lopen we terug naar onze herberg.

25 mei

De ochtend staat in het teken van het ophalen van de auto. We nemen een snel ontbijt en gaan dan met de snelbus naar Ljubljana. Prima verbinding die ons comfortabel naar het station daar brengt. Vervolgens met een taxi naar de auto, die er gelukkig nog ongeschonden staat. We rijden daarna weer naar Novo Mesto en parkeren de auto daar in de parkeergarage met toezicht van de beheerders. Een veel fijner idee! Wat het gaat kosten is nog wel wat onduidelijk....

We pakken onze spullen op, nemen nog een heerlijke koffie bij onze herberg en stappen weer op de fiets. Bestemming Karlovac in Kroatië. Vandaag wat meer heuvels en hoogtemeters dan gisteren, maar qua afstand zou het mee moeten vallen met ca. 70 km. We genieten weer van het prachtige landschap een de mooie weggetjes waar we overheen komen. Het is redelijk onnavolgbaar hoe Naviki deze route gemaakt heeft langs allerlei kleine dorpjes en steile doorsteekjes. Maar het brengt ons op verrassende plekken! We passeren weer een kleine pas en krijgen daarna een steile afdaling door een dorp dat aan de helling geplakt lijkt.

7da6d53a-25a3-4b32-a7cc-5b5ce36d958cIMG_5971IMG_5972IMG_5973IMG_5974

Daarna door een ogenschijnlijk leeg gebied, waar in de bossen toch ook dorpjes blijken te liggen.

IMG_5975IMG_5976

Na een korte stop langs de weg, rijden we naar de grens met Kroatië. Dit blijkt een ‘echte’ grens met slagbomen, geüniformeerde mannen en een brug over een rivier met prikkeldraad beveiligd. Het doet ons haast wat denken aan het oversteken van de Dnjestr tussen Moldavië en Transnistrië….

IMG_5977

Daarna een prachtig weggetje door de bossen met maar twee mogelijkheden; of steil omhoog of steil naar beneden. Dat kost dus de nodige energie en wat ben ik blij dat ik geen tent meer achterop de fiets bij me heb. Met minder bagage is het fietsen toch wel een stuk fijner, zeker met deze steile klimmetjes. Nog een laatste stop om wat vocht bij te vullen en tot slot een stuk langs de mooie rivier de Dobra.

IMG_5978

Dan komen we aan in Karlovac. Mooi hotel en heerlijk bijkomen. 's Avonds de stad in om een hapje te eten, komen we terecht in een grote optocht van (vermoedelijk) scholieren die hun laatste schooldag vieren. Tenminste dat maken wij ervan.

IMG_5985IMG_5986

Karlovac blijkt verder een erg gezellige stad met veel leven op straat. De stad zelf heeft de charme van achterstallig onderhoud. Veel gebouwen zijn wat haveloos maar hierdoor bij elkaar een sfeervol decor van een Balkanstad in de Habsburgse tijd. Bij een klein restaurant eten we een hapje om onze trouwdag te vieren!

IMG_5988

1. Hans Hasselt:
    27 mei 2022
    Proost. Hier in Surabaya vooral vruchtensap ;-)