Dag 10: Naar Karinthië

22 mei 2022 - Sielach, Oostenrijk

Als ik vandaag tussen de middag een bord spagetthi eet, lees ik een artikel uit de Trouw van filosoof Pieter Hoexum.

Hij roept op om ‘hedonistisch te reizen’. Zijn artikel gaat over het dilemma dat we graag willen reizen en dat dit ook goed voor ons is. Maar dat we het moeten beperken om de planeet en het klimaat niet verder te belasten. Bij hedonistisch reizen gaat het niet om de kilometers en snelheid maar om het ‘fijnproeven’ van de weg door er de tijd voor te nemen. Bijvoorbeeld zoals filosoof Montaigne deed, te voet of te paard. En nu doe ik dit dus al, maar dan op de fiets! Leuk om zo halverwege de fietsdag weer even een bevestiging te krijgen dat een fietsvakantie niet iets bijzonders is (al kwam ik onderweg nog maar 1 andere reiziger op de fiets tegen), maar iets wat helemaal past bij deze tijd.

Vandaag was een niet al te intensieve etappe. Weer prachtig weer, niet te heet en een route die afwisselend door brede dalen en dan weer door bossen en over heuvels voerde. En af en toe door een schilderachtig stadje.

IMG_5904IMG_5911

Eerst door het dal van de Mur, daarna over het Neumarkter Sattel naar het gezellige stadje Neumarkt. Hier een lekkere koffie en daarna weer verder. Ik passeer de grens tussen Stiermarken en Karinthië (overigens slechts een kleine sloot).

IMG_5908IMG_5909

In Hirt passeer ik de brouwerij van het beroemde Hirter bier.

IMG_5912

Ik weersta de verleiding om te stoppen om er eentje te proeven en fiets snel verder. In Althofen een lekkere lunch en via mooie weggetjes verder, terwijl de bergketen van de Karawanken -de grens met Slovenië- steeds beter in zicht komt.

Aan het eind van de middag nog wat klimmetjes om bij de camping Breznik aan de Turnersee aan te komen. Helaas geen fijne plek…hutje mutje volgebouwd met caravans en geen plekje in de schaduw om mijn tent neer te zetten. Gelukkig maar voor 1 nacht…. Als ik de tent heb neergezet blijkt ook het restaurant gesloten dus het wordt wat zoeken naar iets te eten.

Gelukkig in het dorpje Sankt Primus / Sentprimoz (ja ze zijn hier tweetalig!)

IMG_5918

vlakbij een restaurant waar ze me lekkere ‘Backhendel’ voorzetten en alsnog een Hirter biertje!. Fijn en ik kom weer wat op krachten. Morgen de laatste etappe naar Ljubljana!

1. Ronald:
    23 mei 2022
    Mooie tocht Otto met mooie plaatjes. Ik zou bijna overwegen om zelf ook eens op fietsvakantie te gaan…;-)
  2. Otto Cazemier:
    23 mei 2022
    Als je tips nodig hebt weet je me te vinden. Je bent nooit te oud om te leren en een keer moet de eerste keer zijn! 😀