Dag 8: Door de Alpen over de Pyhrnpass

20 mei 2022 - Falkenburg, Oostenrijk

Toen ik 40 jaar geleden naar Ljubljana fietste volgde ik vanaf Deggendorf de Donau en liet ik dus de Alpen rechts liggen. Nu heb ik een wat meer rechtstreekse route en kom ik dus dwars door de Alpen. Alpenpassen omhoog fietsen is op de racefiets meestal een leuke ervaring. Je fietst in een uurtje van het dal naar de top. Daar geniet je van de mooie uitzichten en in 20 minuten ben je weer terug op de camping voor een welverdiende kop koffie. Nu met bagage zal dat echter anders zijn. Grootste verschil is dat je een stuk langzamer fietst. Daardoor is het onderweg (nog) warmer en duurt de klim ook veel langer. Plus dat het bij steilere stukken nog maar de vraag is of ik überhaupt fietsend boven kan komen….. We zullen zien! Vandaag staat de eerste pas op het programma, maar dat is de Pyhrnpass die niet heel indrukkend is en maar tot 950 meter stijgt. Morgen wordt het serieuzer met de Sölkpass van bijna 1800 meter die me over de hoofdkam moet brengen. En tot slot nog het Seebergsattel van ruim 1200 meter op de grens tussen Karinthië en Slovenië.

Omdat het een erg warme dag wordt met ’s middags rond de 30 graden, vertrek ik al vroeg. Het eerste stuk dat ik fiets geeft mooie uitzichten op de Alpen, maar is verder niet heel bijzonder; grote landerijen, heuvelachtig en regelmatig een steile afdaling naar een beek met vervolgens een dito klim om weer naar boven te komen.

IMG_5869

In het dorpje Losensteinleiten neem ik een heerlijk tweede ontbijt, hierna gaat het fietsen weer een stuk makkelijker.

In Gründberg kom ik bij het riviertje de Steyr. Langs deze rivier blijkt een prachtige fietsroute te liggen. Deels direct langs het water -in de schaduw en lekker koel- en deels over een oude spoorbaan. In beide gevallen is het fijn fietsen zonder gemene klimmetjes en dat is best lekker na alle dagen op en af. En het landschap waardoor ik fiets wordt steeds indrukwekkender met steile bergen en diepe afgronden. Aan het eind van deze route nog een mooie oversteek over het dal over een oude spoorbrug. De spoorlijn loopt over een nieuwe brug ernaast. Mooi idee en mooi om over te fietsen.

IMG_5870IMG_5871IMG_5872IMG_5873

Dan wordt het wat zoeken naar een goede route. De uitgezette Radwege gaan alle kanten op en Naviki stuurt met over de hoofdweg, maar ook af en toe via kleine en vermoeiende omweggetjes berg op berg af. Dankzij de hoofdweg schiet ik mooi op, maar het wordt eigenlijk te warm om nog lekker te fietsen.

Bij het dorpje Piessling een verlate lunch met het ideale fietsersvoedsel: Kaiserschmarren!

IMG_5878

Daarna door voor de laatste loodjes en met name de Pyhrnpass. Het fietsen omhoog gaat goed, maar het is erg warm en de weg erg druk. Af en toe ook groepen motorrijders die met veel geraas en stank langsrijden. Sorry motorrijders, maar als ik ooit nog dictator van Europa wordt, dan worden jullie als eerste afgeschaft :-) 10 Minuten profiteer ik van een wolk, maar verder is het zwoegen en zweten.

IMG_5880

Maar daarna natuurlijk de beloning: een prachtige afdaling van de pas naar Liezen.

IMG_5881

In Liezen nog een snel supermarktbezoek voor een pak karnemelk, daarna door naar de eindbestemming Camping Puttersee in Aigen.

IMG_5882

Ooit hebben we hier ook met de kinderen gekampeerd en nu blijkt het een prima plek op de route. Ik zoek een plekje in de schaduw, was m’n kleren en dan een lekkere pizza bij het campingrestaurant.

1. Tjitske:
    20 mei 2022
    Prachtig zeg! Vast wel warm maar ook schitterend al die zonnige foto's. Succes met de volgende passen!